01/03/2015


EDU 3109: GURU DAN CABARAN SEMASA


BAB 1: ISU DAN CABARAN PENDIDIKAN SEMASA 

1.1 ISU DAN CABARAN SEMASA
1.1.1 Konsep Isu Dan Cabaran Pendidikan     

1.2 INTEGRASI NASIONAL
1.2.1 Sekolah Wawasan
1.2.2 Peranan Guru dalam Menangani Isu Integrasi Nasional
1.2.3 Konsep 1 Malaysia

1.3 PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN

1.4 TONGGAK PENDIDIKAN UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANISATION (UNESCO)

1.5 GLOBALISASI DALAM PENDIDIKAN

1.6 KEPELBAGAIAN BUDAYA

1.7 PENGARUH PERKEMBANGAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI

1.8 GEJALA SOSIAL


BAB 2: GURU DAN PERUNDANGAN

2.1 GURU DAN PERUNDANGAN PERATURAN DAN TATAKELAKUAN DAN TATATERTIB
2.1.1 Peraturan-peraturan Tatakelakuan dan Tatatertib Secara Umum
2.1.2 Tatakelakuan yang Ditegah Sama Sekali atau Boleh Dibuat Dengan Kebenaran
2.1.3 Tindakan Tatatertib

2.2 AKTA PENDIDIKAN 1996
2.2.1 Peraturan-Peraturan Pendidikan
2.2.2 Implikasi Akta Pendidikan 1996 Ke Atas Sistem Pendidikan Malaysia


BAB 3: TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN MURID

3.1 GANGGUAN EMOSI
3.1.1 Gangguan Emosi Dalam Kalangan Murid
3.1.2 Punca Gangguan Emosi
3.1.3 Langkah-Langkah Menangani Masalah Gangguan Emosi Dalam Kalangan Murid

3.2 HAK ASASI KANAK-KANAK
3.2.1 Latar Belakang
3.2.2 Hak Kanak-Kanak Di Malaysia
3.2.3 Usaha-Usaha Dalam Melindungi Kanak-Kanak



BAB 4: TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN GURU

4.1 STRES "
4.1.1 Konsep Tekanan Stres
4.1.2 Jenis-Jenis Stres
4.1.3 Punca-Punca Dan Tanda-Tanda Stres Dalam Kalangan Guru

4.2 BURNOUT GURU
4.2.1 Konsep Burnout
4.2.2 Tanda-Tanda Burnout
4.2.3 Perbezaan Antara Stres dan Burnout
4.2.4 Punca-punca Burnout Guru
4.2.5 Tanda-tanda dan simptom Burnout
4.2.6 Langkah-langkah Menangani Burnout
 

BAB 5:INOVASI DAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN

5.1 INOVASI DAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN INOVASI DAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
5.1.1 Konsep Inovasi
5.1.2 Inovasi Dalam Pendidikan

5.2 STRATEGI PENGAJARAN PEMBELAJARAN YANG INOVATIF
5.2.1 Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP)
5.2.2 Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM)
5.2.3 Pembelajaran Elektronik (e-learning)
5.2.4 Pembelajaran Berasaskan Laman Sesawang

5.3 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN
5.3.1 Reka Bentuk Resos

5.4 PERKEMBANGAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN
5.4.1 Persekitaran Pembelajaran Personal (PLE)

5.5 PENAKSIRAN PEMBELAJARAN
 

BAB 6:PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN

6.1 PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN KEPENTINGAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN
6.1.1 Definisi Perubahan
6.1.2 Definisi Inovasi

6.2 STRATEGI PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN
6.2.1 Strategi perubahan
6.2.2 Pembinaan Negara Bangsa (PNB)
6.2.3 Pengurusan Pendidikan
6.2.4 Transformasi Dalam Kurikulum
6.2.5 Sekolah Bestari
6.2.6 Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)

6.3 ADAPTASI PELBAGAI INOVASI DAN PERUBAHAN
6.3.1 Latihan Perguruan
6.3.2 Program Pensiswazahan Guru
6.3.3 Kurikulum Transformasi
6.3.4 Sekolah Berprestasi Tinggi

No comments:

Post a Comment